Skip to main content
OVER DE MUSICAL

De Mol en de Paradijsvogel

Februari 2004. Weer een slapeloze nacht voor Albert. Sinds de dood afgelopen zomer van Geurt, zijn geliefde van dertig jaar, heeft Albert weinig plezier meer in het leven. Is hij inderdaad niets meer dan een clown in zijn nadagen, zoals sommigen zeggen? Alleen in zijn Larense boerderij, omringd door de nachtelijke plattelandsgeluiden, besluit Albert in een opwelling om al zijn spullen bij het vuilnis te zetten. Hij is klaar met alle herinneringen. Maar het verleden is nog niet klaar met hem. De belangrijke figuren uit Alberts leven duiken nog één keer op om hem een spiegel voor te houden: zijn moeder Miep waarmee hij een complexe relatie heeft; zijn eerste liefde, fotograaf Fijn Nijhoff, zoon van de beroemde dichter; balletdanseres Lucy Bor, waarmee Albert kortstondig getrouwd is en een dochter mee heeft; zijn grote liefde, de Amerikaanse Guerdon Bill (“Geurt”), en vooral vriend en collega van het eerste uur, cabaretier Wim Sonneveld, die zo anders met zijn seksualiteit omgaat dan Albert. Waar Wim altijd schimmig deed over zijn geaardheid, was Albert een van de eerste bekende Nederlanders die openlijk en flamboyant homoseksueel durfde te zijn. Maar welke prijs heeft hij moeten betalen voor deze openheid? In deze doorwaakte nacht komt Alberts verleden voorbij als een surrealistische revue, waar onder de glitterlaag harde noten gekraakt worden.
Augustus 2022. Amsterdam kleurt roze tijdens een extra uitbundige Gay Pride, de eerste keer sinds de pandemie. Terwijl de gay community zijn vrijheid viert, wordt ’s nachts op straat de jonge drag artist en Syrisch asielzoeker Wassim in elkaar geslagen. Bloedend belt hij aan bij Bob en Leo, een bevriend homostel dat destijds heeft geholpen toen Wassims allereerste asielaanvraag werd afgewezen: hij zou niet “niet gay genoeg” zijn volgens de immigratiedienst. Nederland blijkt echter niet het beloofde land te zijn waar Wassim op hoopte. Hij vindt maar moeilijk aansluiting bij de gay community die hem voornamelijk ziet als een exotisch erotisch hapje. In zijn zoektocht naar een nieuwe identiteit kleedt Wassim steeds extravaganter, iets waar met name de behoudende Leo afkeurend naar kijkt. Als je jezelf zó flamboyant presenteert, vraag je dan niet om geweld? Met een bloedende Wassim op de bank, loopt het die nacht uit op een heftige ruzie tussen het Hollandse stel, waarbij Leo de ware motieven van Bob in twijfel trekt. Kickt Bob niet gewoon op zijn rol als grote witte redder van een hulpeloze bruine jongen? Om het conflict te ontlopen vlucht Wassim weer de straat op en begint te dwalen door een nachtelijk Amsterdam dat steeds meer het karakter krijgt van een koortsdroom. De ontmoeting met een man genaamd Albert, uit een heel andere wereld en misschien wel een andere tijd, leidt voor beide mannen tot onverwachte inzichten.

Script en regie: Daniël Cohen

Vrijdag 14-7-2023
20.30 uur
Zaterdag 15-7-2023
20.30 uur
Zondag 16-7-2023
15.00 uur (première)
Donderdag 20-7-2023
20.30 uur
Vrijdag 21-7-2023
20.30 uur
Zaterdag 22-7-2023
20.30 uur
Zondag 23-7-2023
14.30 uur
Donderdag 27-7-2023
20.30 uur
Vrijdag 28-7-2023
20.30 uur
Zaterdag 29-7-2023
20.30 uur
Zondag 30-7-2023
14.30 uur
Donderdag 3-8-2023
20.30 uur
Vrijdag 4-8-2023
20.30 uur
Zaterdag 5-8-2023
20.30 uur
Zondag 6-8-2023
14.30 uur
Regie

DANIËL COHEN

Compositie

JAN GROENTEMAN

Uitvoerend producent

NIMFE SESSINK

Dramaturgie

JEROEN VAN WIJHE

Arrangementen

EZRA VAN NASSAUW

Choreografie

ROY JONATHANS

Vormgeving

TIMO ARLING

Licht

NICK ZWOLSMAN

Geluid

JAAP SCHLEDORN

OpusOne is met een meerjarige productiesubsidie van het Fonds Podiumkunsten opgenomen in het Kunstenplan ‘21- ‘24. Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een aanvullende investering van het Amsterdams Fonds voor de Kunst in het kader van de tweejaarlijkse Regeling Ontwikkeling en met een bijdrage van Het Blauwe Fonds.

Voor informatie en vragen, neem contact op met: info@opusone.nl.